„Draugystė yra vienas saldžiausių gyvenimo džiaugsmų.”
L.M. Montgomery
Patyčių problema išlieka reikšminga ir aktuali ne tik mokyklose, bet ir platesniame socialiniame kontekste. Būtina pabrėžti, kad prevencinės iniciatyvos yra svarbios ne tik formaliojo švietimo įstaigose, bet ir socialinio darbo srityje, siekiant sukurti saugią ir įtraukią aplinką kiekvienam vaikui. Patyčios – tai ne vienkartinis konfliktas ar nesusipratimas, o pasikartojantis, agresyvus elgesys, kuriuo siekiama įbauginti, pažeminti ar kontroliuoti kitą asmenį. Jos gali pasireikšti įvairiomis formomis: fiziniu smurtu, verbaliniais užgauliojimais, socialine izoliacija, kibernetinėmis patyčiomis ir kitomis subtilesnėmis manipuliacijos formomis. Ilgalaikis patyčių poveikis gali būti itin žalingas psichologinei sveikatai, sukelti nerimą, depresiją, žemą savivertę, socialinę atskirtį ir net mintis apie savižudybę. Socialinio darbo specialistės, atsižvelgdamos į šio reiškinio paplitimą ir reikšmingumą ėmėsi iniciatyvos ir jau ketvirtus metus iš eilės, vaikų pavasario atostogų metu, tiesia „Draugystės tiltus“ – organizuodamos patyčių prevencijai skirtą renginį, kuris išaugo iš nedidelės iniciatyvos ir tapo reikšminga tradicija, buriančia vaikus ir bendruomenę. Vilkijos gimnazijos vaikų dienos centras tapo pirmąja stotele „Draugystės tiltų” kelionėje, skirtoje centro mažiesiems lankytojams. https://www.facebook.com/share/p/16XAaAjHfP/ . Sėkmė įkvėpė plėsti iniciatyvą, ir trečiaisiais metais „Draugystės tiltai“ persikėlė į Batniavos bendruomenės centrą, taip pasiekdami dar daugiau vaikų iš paslaugų gavėjų šeimų bei vaikus iš vietos bendruomenės šeimų.
Nuo idėjos iki tradicijos: „Draugystės tiltų“ kelias.
Renginio idėja gimė iš gilaus supratimo apie patyčių problemos svarbą ir poreikio ugdyti vaikų toleranciją bei draugiškumą. SBĮ Kauno r. SPC Šeimos gerovės skyriaus specialistės – psichologė Neringa Sutkutė, atvejo vadybininkė Vitalija Mockienė ir socialinio darbo specialistės Ingrida Valuckienė, Audronė Kanapinskienė bei Raminta Rainienė – savo nuoširdumu ir rūpesčiu pavertė „Draugystės tiltus“ saugia ir prieinama erdve vaikams. Čia jie ne tik įgyja žinių apie patyčias, bet ir mokosi būti stiprūs, atviri ir gebantys kurti bei puoselėti draugystės ryšius. Specialistės siekia sukurti aplinką, kurioje vaikai drąsiai galėtų reikšti savo jausmus, konstruktyviai reaguoti į sudėtingas socialines situacijas ir megzti tvirtus, empatija grįstus ryšius. Tiltai, statomi per įvairias veiklas. Kiekvienais metais renginio programa yra kruopščiai apgalvojama ir papildoma naujais metodais, atliepiančiais vaikų poreikius. Ypatingas dėmesys skiriamas psichoedukaciniams filmukams ir filmų terapijai – inovatyviam socialinio darbo metodui. Vizualiai pamatę patyčių pasekmes ir tinkamo elgesio pavyzdžius, vaikai yra skatinami apmąstyti savo patirtis. Po peržiūros vykstančios refleksijos ir diskusijos padeda vaikams įvardinti savo jausmus, atpažinti patyčias ir ieškoti efektyvių sprendimo būdų. Šioje vietoje itin svarbus tampa emocinis intelektas – gebėjimas atpažinti, suprasti ir valdyti savo bei kitų žmonių emocijas. Vaikams, kurie geba atpažinti ir įvardinti savo jausmus, yra lengviau suprasti ir kitų emocines būsenas, o tai yra esminis empatijos ir draugiškumo pagrindas. Būtent todėl „Draugystės tiltuose“ naudojamos emocijų kortelės, kurios tapo puikiu interaktyviu įrankiu padedančiu geriau pažinti ir išreikšti sudėtingas emocijas. Kortelės padeda vaikams vizualiai identifikuoti įvairias emocijas, diskutuoti apie jas ir mokytis tinkamai reaguoti į skirtingas situacijas. Renginio pradžioje visuomet skiriamas laikas susipažinimui. Naudojami įvairūs žaidimai: ,,minčių lietus‘‘, „siūlų kamuolys“, „saulė šviečia“, „voratinklis“, „trys faktai apie mane“, metaforinis pratimas ,,širdelė‘‘ – visi šie žaidimai padeda sukurti jaukią ir atvirą atmosferą, kurioje vaikai greitai randa bendrą kalbą. Kūrybiškumas ir meninė raiška yra neatsiejama renginio dalis. Vaikai piešia ant keramikos formelių, gamina draugystės apyrankes, dalyvauja dailės terapijos ir neuroedukacijos užsiėmimuose. Šios veiklos ne tik lavina vaikų kūrybinius gebėjimus, bet ir skatina draugiškumą, tarpusavio bendravimą bei bendradarbiavimą. Per neuroedukacijos metodą vaikai mokosi tyrinėti savo jausmus, keisti požiūrį stabdant ydingą mąstymą ir prisiimti atsakomybę už savo veiksmus. Dailės terapija padeda jiems giliau pažinti savo vidinį pasaulį ir suprasti, kaip jaučiasi kiti. Neapsiribodami vien patyčių prevencija, „Draugystės tiltai“ taip pat reikšmingai prisideda prie visapusiško vaikų emocinio intelekto ugdymo, skatindami gebėjimą atjausti, drąsiai reaguoti į neteisybę ir puoselėti tarpusavio supratimą. Po šių užsiėmimų vaikai tampa drąsesni spręsdami konfliktus, dažniau imasi iniciatyvos padėti savo draugams ir ginti silpnesnius. „Draugystės tiltai“ yra įkvepiantis pavyzdys, kaip nuoseklios ir kūrybiškos prevencinės iniciatyvos gali reikšmingai prisidėti prie bendruomenės gerovės, saugios ir įtraukios aplinkos kūrimo bei tvirtų draugystės ryšių stiprinimo. Šis renginys tampa tarsi švente, kuri moko vaikus empatijos, tolerancijos ir atsakingumo, tiesdama patikimus tiltus į ateitį be patyčių. Kaip gražiai yra pasakiusi rašytoja L.M. Montgomery: „Draugystė yra vienas saldžiausių gyvenimo džiaugsmų.“ „Draugystės tiltai“ padeda vaikams atrasti ir puoselėti šį džiaugsmą, kuriant stiprius ir pagarbius tarpusavio ryšius.
Jei susidūrėte su patyčiomis ar pastebėjote jas vykstant, labai svarbu kreiptis pagalbos. Vaikų linija teikia nemokamą ir anoniminę pagalbą vaikams ir paaugliams telefonu 116 111 bei internetu https://www.vaikulinija.lt/. Daugiau informacijos apie patyčių prevenciją galite rasti nacionalinės programos „Be patyčių“ svetainėje: https://bepatyciu.lt/. Taip pat informacijos apie saugų elgesį internete ir kovą su kibernetinėmis patyčiomis galite rasti svetainėje „Saugus internetas“: https://www.saugusinternetas.lt/.
Publikaciją parengė socialinė darbuotoja darbui su šeimomis Raminta Rainienė